Malo tržište bioproizvoda u Srbiji

2020-11-07-lukacsfalva-biotermelesutotok.jpg

Organska proizvodnja u Srbiji odvija se na 15 hiljada hektara, što čini 0,4 odsto obradivih površina, dok je u Evropi prosek između 5 i 6 odsto. Zato je teško govoriti o tržištu bioproizvoda u Srbiji.

Ipak, ne žali se Šandor Balanji iz Lukinog Sela,  jedan od banatskih pionira u baštovanstvu bez hemije.

Ima gazda sa vinskim podrumom, kao i onih koji se ponose svojim stadom u štalama, a u gazdinstvu Šandora Balanjija iz Lukinog Sela oko 3.500 komaca bundeve za pečenje „Ibica" čekaju na kupca. Kaže da su ukusne, lako se mogu obraditi, mogu se davati i bebama jer ne podstiču stomačnu kiselinu i što je još bitnije: za njihovu proizvodnju nisu korišćena hemijska sredstva. „Kao i svake godine imamo mladog luka, blitve, spanaća, rukole, i pored ovoga što smo već ubrali, u septembru i oktobru imamo ove bundeve, krompir, crni i beli luk – osnovne životne namirnice i to pokušavamo da proizvedemo u dovoljnoj količini. I da čitave godine – kao što kažu - svih 365 dana možemo da izađemo na pijacu."

Porodica Balanji se već više od decenije bavi organskom proizvodnjom. Uprkos epidemije, na prostoru od 2,5 hektara na svakom kvadratnom metru nalazi se neka od 15 biljnih kultura koje proizvode tokom jedne godine. „Nemamo neka posebna zapažanja u odnosu na ovu epidemiju. Što se naše robe tiče, uvek smo mogli da je prodamo, čak znamo i to da i zimi ima potrebe za svežom robom. Isto tako smo posejali svežu robu i zimske kulture se lepo razvijaju pa se nadam da će i one stići pred kupce."

Proizvodi iz organskog uzgoja su nešto skuplji u odnosu na one iz konvencionalne proizvodnje. Svest o važnosti zdrave ishrane i kod nas počinje da se uočava. Iskustvo bioproizvođača pokazuje da njegove proizvode najviše traže stanovnici glavnog grada. U novije vreme sve češća je i dostava robe na kućnu adresu: „U Beogradu imamo tezgu na pijaci, zakupljujemo je. Tri puta nedeljno iznosimo robu. Subotom i nedeljom smo mi tamo na pijacu i prodajemo, sredom pak robu iznosimo za partnersku prodajnu mrežu. Interesovanje je stalno, tako da nema neke veće razlike."

Trenutno je teško razmišljati o proširenju gazdinstva. Od uspeha na konkursu zavisi da li će se ostvariti planovi porodice Balanji da prošire sadašnji prostor od 1.300 kvadratnih metara pod plastenicima.

18.11.2020

Szerző: 
Pannon RTV